Thursday, 11 October 2012

BAB 1 RAJA DIHATIKU KAYU


1

Bukkkk!!!  Aril tersembam ke tanah setelah Ah Leong menendang kepalanya dengan sekuat tenaga. Darah keluar menyembur dari mulutnya. Terhambur segala kebencian dan kemarahan di situ. Derita sakitnya semakin bertambah. Tiba-tiba matanya tertancap pada pisau Rambo yang berada di tepi tangannya. Perlahan-lahan pisau Rambo yang tajam itu dicapai dan digengam erat. Berkerut wajah menahan kesakitan kerana di libas pedang samurai milik Ah Leong di bahagian lengan, leher, perut dan kakinya. Warna merah kian yang menghiasi t.shirt putihnya. Terbaring dia dalam kesakitan yang kian mencengkam itu.

            Ah Leong tersenyum kemenangan. Hatinya puas, puas kerana pembelot ini akan mati ditangannya.

            “Hahahahah….akhirnya, lu langsi lu mati! Lu cuba cari fasal sama gua! Lu sendiri tau, yang gua ni siapa hah? Lu sendiri tahu yang gua tak akan lepaskan lu, sampai lubang cacing gua tetap cari sama lu! Mampus lu…” jerkah Ah Leong penuh semangat mengangkat pedang samurai yang berkilat itu, ingin dilibas ke leher Aril untuk menamatkan riwayatnya. Biar putus kepala pembelot ini.

            Aril masih mampu berfikir pantas dalam keadaannya yang sudah parah itu. Lantas bangun dan….

            “Arghhh!!!!!!!!!!!” Aril sedaya upaya menggunakan kudratnya yang masih bersisa dengan menghunus pisau rambonya ke perut Ah Leong yang berhati binatang itu. Lelaki ini harus dibunuh kerana dia akan membunuh Arrisa, insan yang dicintainya. Ah Leong sama sekali tidak akan melepaskan Arissa setelah menghapuskan dia.

            Terbeliak mata Ah Leong dibuatnya. Darah menyerbu keluar dari perutnya, semakin lama semakin membasahi pakaiannya.  Nafasnya mula tersekat-sekat akhirnya dia rebah dan mati.

            “Aril!!!!!!” Jerit Arissa dengan cemas dan paniknya sambil meluru ke arah Aril yang sudah rebah semula. Berkerut wajah Aril menahan sakit yang teramat. Namun Aril redha sekiranya dia mati sekalipun, nasib Arissa sudah terbela. Tiada siapa lagi akan memusnahkan dan menganggu hidup Arissa lagi.

            Kepala Aril segera diampu ke paha Arissa. Air matanya terus mengalir lesu melihat insan tercinta sedang bertarung dengan maut.

            “Aril, awak mesti kuat. Aril, awak tak boleh tinggalkan saya, saya cintakan awak…” ucap Arissa bersama tangisan yang lebat.

            Aril yang menyelamatkan dia dari sarang pelacuran Ah Leong. Demi cinta mereka Aril sanggup belot pada Ah Leong. Aril merupakan konco-konco Ah Leong namun mereka saling jatuh cinta dan Aril bertekad untuk membawa dia keluar dari neraka hidup itu. Namun, mahal bayaran untuk nafas hidupnya apabila nyawa Aril kini menjadi taruhan.

            “Arissa…., sa..saya….cintakan aw…awak…” Terketar-ketar suara Aril sambil mengelus lembut pipi insan tercinta ini. Demi cintanya dia sanggup mati. Demi cintanya dia sanggup menentang walau satu dunia sekalipun. Arissa menganggukkan kepalanya berulang kali. Semakin kuat tangisannya.

            “Awak tak perlu cakap apa-apa sayang. Saya tahu awak cintakan saya, saya juga cintakan awak. Awak mesti kuat, saya bawa awak ke hospital,” Arissa cuba memapah Aril.

            “Dah terlambat sayang. Masa saya…dah…..sampai…” sukar Aril mengeluarkan bicaranya. Matanya semakin kuyu.

            Arissa menggelengkan kepalanya berulang kali.

            “Tidak, awak tak boleh tinggalkan saya. Awak dah berjanji nak sehidup semati dengan saya. Tolonglah jangan buat saya macam ni….Saya mesti bawa awak ke hospital sekarang juga, awak jangan berdegil!” Jerkah Arissa dengan air mata yang berlinangan. Aril mengelengkan kepalanya.

            “Tidak sayang, dah….dah ter….lambat. Maafkan…sa…ya. Sa…ya terpak…sa mungkir….janji…pada awak…mungkin….dah sam…pai ajal saya….ja..ga di…ri ya sayang? Saya….cin….takan…awak….” begitu perit sekali Aril meluah kata.

            “Mengucap Aril…mengucap……ingat Allah,” pesan Arrisa sambil mengajar Aril melafazkan syahadah. Berbisik perlahan ke telinganya dengan suara yang tersedu-sedan. Mata putih Aril telah kelihatan. Bibirnya terkumat-kamit,  nafasnya mula tersekat-sekat, dan akhirnya, Aril pergi mengadap Illahi.

            Arrisa memejamkan matanya rapat-rapat dan hanya memeluk Aril dengan erat bagaikan tidak mahu melepaskan insan tercinta pergi, tiada lagi kata-kata yang mampu diluahkan, kerana Aril tidak mungkin hidup kembali. Teringatkan pesanan Aril padanya seminggu yang lalu.

            “Sayang, kalau saya mati, janji dengan saya jangan ratapi kematian saya. Selalu sedekahkan Al Fatihah dan Yassin untuk saya. Percayalah, cinta awak tetap bersemadi dalam hati saya. Kenangan cinta kita adalah yang terbaik pernah saya lalui dalam hidup ini. Terima kasih kerana membahagiakan saya. Teruskan kehidupan awak…..awak mesti kuat dalam melalui hidup ini tanpa saya. Janji dengan saya. Ya sayang?” Arissa terus tenggelam dalam arus perasaannya. Hanya tangisan sayu mengiringi perpisahan mereka. Aril kini sudah kaku dalam pelukannya.

            “Cut!” kata Shamril, pengarah filem Gangster KL pada pelakonnya, iaitu Khalish Aqimie, Liyana dan krew-krewnya setelah babak yang terakhir untuk filem ini telah selesai.

Semua krew-krew penerbitan menarik nafas lega termasuk pelakon-pelakonnya. Hampir dua bulan bertungkus lumus menyiapkan filem aksi ini, akhirnya berjaya di sempurnakan dengan baik.

            Khalish Aqimie bangun lalu menuju ke ruang rehat. Muaz, pengurusnya memberikan tuala untuknya. Peluh yang merinik dahinya di lap kering.

            “Fuhh, tahniah Qimie, memang hebat lakonan kau kali ni. Aku yakin filem ni pun, bakal meletup juga. Filem Ombak Pantai  pun, aku dengar ramai yang bagi respon yang baik.” Puji Muaz melambung.

            Khalish Aqimie tersenyum keletihan. Sepanjang hari ini, masa dihabiskan di set pengambaran filem Gangster KL. Tambahan pula, dia melakukan aksi lasak tanpa bantuan stuntman. Mujurlah segala-galanya berjalan dengan lancar.

            Khalish Aqimie masuk ke dalam bilik persalinan untuk menukar pakaiannya. Setelah selesai, dia keluar semula dan bertemu dengan pengarah filem ini iaitu shamril.

            “Tahniah Qimie, good job. Aku memang selesa bekerjasama dengan kau. Akhirnya selesai juga, lapang dada aku,” Puji Shamril dengan bangganya.

            Khalish Aqimie adalah pelakon yang professional, berdisiplin, dan berbakat besar. Oleh kerana itu, popularitinya semakin meningkat naik. Dia bagaikan pelaris filem-filem kerana bakat dan popularitinya ini.

            Khalish Aqimie tersenyum mendengarnya.

            “Sama-sama Shamril, aku pun happy bekerja dengan kau. Alhamdulilah semuanya dah selesai.” Keletihan jelas terpancar di muka masing-masing.

            “Suntingan akan disiapkan secepat mungkin, aku akan make sure proses dubbing pun akan dibuat dalam jangka masa yang aku tetapkan tu. Nanti aku confem balik dengan PA kau.” Maklum Shamril.

Khalish Aqimie mengangguk kemudian bersalaman dengan Shamril dan krew-krew penerbitan yang lain. Setelah itu dia kembali ke tempat rehat dan mengemaskan pakaiannya ke dalam beg.

            Liyana yang sudah bersiap untuk pulang mendekati Khalish Aqimie yang sedang hangat digosipkan bercinta dengannya. Hari-hari gossip percintaan mereka menghiasi dada-dada akhbar, majalah dan blog-blog hiburan. Siapa tidak gembira digosipkan dengan lelaki idaman Malaya ini? Tambahan pula, namanya semakin dikenali ramai disebabkan gossip ini. Lagipun dia sendiri pun tidak memberi apa-apa komen kalau ada wartawan yang bertanya soal ini. Selamba dia menjawab ‘no coment, kami memang berkawan rapat, kami masih dalam proses mengenali hati budi masing-masing.’ Sedangkan mereka tidak pernah pun menjalin hubungan yang serius.  

            “Hai Qimie…errr, kita keluar minum, nak tak? Penat kan hari ni? Tekak ni, rasa dahagalah....” Tanya Liyana dengan lembut.

            Qimie menoleh ke arah Muaz yang hanya mengangkat bahu. Kalau dahaga, di lokasi kan disediakan air minuman. Matanya tertancap pula pada kuku Liyana yang panjang itu. Dia cukup pantang dan tidak berkenan dengan perempuan yang gemar menyimpan kuku. Baginya pengotor manusia jenis ini.

Memang begitu tabiatnya, kalau mana-mana perempuan berbual dengannya, dia akan membelek kuku terlebih dahulu. Bukan saja perlu bersih, terjaga malahan cara potongan pun perlu cantik. Tapi kalau serupa langsuir jadinya, memang sah lah jenis yang macam mana perangai dan sifatnya.

            “Sorry, saya dah balik ni, penat sangat. Maybe next time,” beritahu Khalish Aqimie dengan muka yang manis. Ikatan persahabatan harus juga di jaga sesama artis.

            Liyana memuncungkan mulutnya, manja. Tapi tidak mungkin dia mampu memaksa Khalish Aqimie pula. Tidak pernah lelaki ini menunjukkan minat terhadapnya. Memang betul-betul professional dalam bekerja. Soal peribadi langsung tidak di sentuh. Kecewanya dia.

            “Okey, saya balik dulu, see you again. Bye!” Ucap Khalish Aqimie kemudian berlalu untuk pulang ke apartmentnya. Belum sempat Liyana meminta nombor telefon lelaki itu, Khalish Aqimie terus berlalu. Melepas lagi nampaknya. Hubungan yang ingin dipanjang tidak kesampaian. Tapi dia tidak akan berputus asa.

4 comments:

MarDiea Keai said...

best la cite ni..xsabar nak tunggu bab yg seterusnye..:)

MarDiea Keai said...

best la cite ni..xsabar nak tunggu bab yg seterusnye..:)

MarDiea Keai said...

best la cite ni..xsabar nak tunggu bab yg seterusnye..:)

norihan mohd yusof said...

alahai insan yg terbuang dek ragan kedua ibibapa...akhir nye....menjadi jejaka idaman malaya...best dek sungguh mengujakan...