Thursday, 11 October 2012

BAB 1 PENAWAR TANGISKU

Bab 1



Sinar mentari mula memancar di ufuk timur, kedinginan pagi kian menghilang. Khaliff menghirup udara segar di Kampung Seri Menanti yang terletak dipinggir pantai yang indah. Sungguh indah dan permai suasana di desa berbanding kesibukan kota yang dinodai dek pencemaran-pencemaran alam.

Kedatangannya ke sini ingin melawat tapak projek pembinaan resort oleh syarikatnya. Alhamdullilah segala-galanya berjalan dengan lancar. Hampir 50% kerja-kerja pembinaan sedang giat dijalankan.

"Assalamualaikum En. Khaliff! Awal pagi ni?" Laung Pak Samad, pengawal keselamatan yang bertugas di pintu masuk tapak projek ini.

"Waalaikumussalam. Tak adalah awal, dah pukul 8.30 pun. Pak Samad bertugas shiff pagi ke minggu ni?"Soal Khaliff dengan ramah.

"Ahah, Pak Samad shiff pagi. Malamnya Sameon dengan Ismail yang bertugas. Er, En. Khaliff ni.....Pak Samad ada belikan nasi lemak lebih. Kita sarapan sama-sama. Air pun Pak Samad beli lebih ni." Pelawa Pak Samad dengan mesra.

"Ishh, buat susah-susah je."

"Apa pulak, selalunya En. Khaliff belanja Pak Samad makan, hari ni Pak Samad belanja En. Khaliff pula. Kalau En. Khaliff nak tau, nasi lemak ni adalah nasi lemak yang paling sedap dan popular kat kampung ni. Tiap-tiap hari memang laris macam goreng pisang! Rugi kalau tak cuba!" Begitu bersungguh-sungguh nampaknya Pak Samad mempelawa Khaliff. Khaliff tergelak kecil dan mengangguk.

"Hmm, kalau dah begini gayanya saya mesti makan juga ni!" Khaliff duduk dibangku bersebelah Pak Samad.

Nasi lemak daun pisang dibuka dan dihidangkan di hadapannya. Aromanya yang begitu wangi membangkitkan selera. Khaliff menyuapkan nasi itu, semulut...dua mulut....tiga mulut. Ya Allah, sedapnya tidak terkata. Siapakah gerangan makcik yang memasak nasi lemak sesedap ini? Seumur hidup Khaliff, rasanya ini kali pertama dia makan nasi lemak yang paling sedap.

"Sedapnya Pak Samad. Dah habis sebungkus saya bedal!" Puji Khaliff dengan penuh terujanya. Pak Samad tergelak kecil lalu menghulurkan sebungkus lagi nasi.

"Aik, banyak beli?"Soal Khaliff.

"Pak Samad kalau beli nasi lemak ni, memang beli lebih sebab tak pernah cukup. Dah dua hari Pak Samad tak makan nasi lemak ni, sebab gerainya tutup. Tak senang duduk Pak Samad dibuatnya." Beritahu Pak Samad pula.

"Ohh, kat mana gerainya? Siapa yang menjualnya?"

"Dania. Dia jual kat depan rumah dia, nun di simpang sana." Cerita Pak Samad.

"Sedap betul makcik ni buat. Jatuh cinta saya dengan masakannya Pak Samad!" Pak Samad ketawa mendengarnya.

"En. Khaliff ni, Dania tu bukan makcik, budak lagi. Umurnya baru 19 tahun, tengah tunggu keputusan STPM. Dia yang masak nasi lemak ni." Cerita Pak Samad. Khaliff menepuk dahi.

"Lah, ye ke? Manalah saya tahu. Iyalah, susah nak cari anak dara zaman sekarang ni yang pandai masak macam ni. Rajin betul budaknya ya?" Puji Khaliff yang mula berminat untuk mengenali gadis ini.

"Hmm, Dania tu memang bagus sungguh, terdidik budaknya. Tahun lepas, maknya meninggal dunia kerana kemalangan jalanraya. Ayahnya selamat tapi lumpuh akibat kemalangan tu. Jadi, dia yang mengambil alih tugas ayahnya mencari rezeki dengan menjual nasi lemak ni. Pandai mengaji budaknya, pelajar SPM terbaik sekolah. Tapi, dia tolak tawaran belajar kerana masalah kewangan. Sambung STPM pun dibiayai oleh gurunya. Kasihan dia." Cerita Pak Samad dengan penuh simpati.

Khaliff menganggukkan kepalanya. Dalam hatinya bagaikan mengeluarkan perintah agar dia menemui gadis ini yang tiba-tiba bagaikan menarik minatnya biarpun tiada lagi pertemuan antara mereka.


Jam menunjukkan pukul 6.30 pagi. Dania mula membungkus nasi lemaknya sebelum para pembeli mula membanjiri gerai kecilnya ini. Kalau tidak, tak menang tangan dibuatnya. Seawal pukul 4.00 pagi, Dania akan bangun dari tidur untuk memasak nasi lemak dan lauk pauk seperti sambal udang, telur rebus, kerang masak lada, daging masak kicap dan sambal sotong. Setiap hari dia akan memasak 25 kg beras untuk menampung permintaan pelanggan. Selalunya dalam pukul 10.30 pagi, nasi lemaknya sudah habis di jual.

Tiba-tiba sebuah kereta Toyota Harrier berhenti di sebelah gerainya. Turun seorang lelaki yang berkulit hitam manis memakai t shirt dan jeans biru gelap. Siapa dia ni? Tak pernah aku nampak pun? Pelanggan baru kot?

Lelaki itu tersenyum mesra dan Dania turut membalasnya. Sebagai peniaga yang mesra pelanggan senyuman itu adalah penting untuk memikat pelanggan, bukan mengorat pelanggan ya?

"Err, beli nasi lemak ke?"Soal Dania seperti biasa pada setiap pelanggannya.

"Awak ni, Dania kan?" Soal lelaki itu sambil matanya tepat menujah ke wajah Dania. Lain macam je mamat ni pandang muka aku?

"Ya, saya. Mana awak tahu nama saya?" Soal Dania.

"Err, semalam saya ada makan nasi lemak awak. Pak Samad yang beli. So, hari ni saya datang beli sendiri. Sedap nasi lemak yang awak masak. Rasanya dalam hidup saya, ini pertama kali saya makan nasi lemak yang paling sedap." Puji lelaki itu terang-terang.
            Merah padam muka Dania mendengarnya. Segan. Aku yang mendengar pula terasa malu. Biasalah nasi lemak buatan aku memang sedap pun, tak payah puji pun tahu. Tapi tak payahlah memuji melampau sampai macam ni, over pula mamat ni!  

"Oh ye ke? Hmm, terima kasih. Err, encik nak berapa bungkus? Lauk apa?" Soal Dania mengawal rasa malunya dipuji secara terang-terangan ini.

"Err, saya nak beli dalam 50 bungkus!" Dania terkejut mendengarnya. Terbuntang biji mata. Mak oi, 50 bungkus? First time dalam sejarah pembungkususan nasi lemak aku, ada seorang pelanggan yang membeli 50 bungkus sekaligus.

"Be... be..betul ke ni awak nak beli 50 bungkus? Saya salah dengar ke?" Soal Dania lagi sambil tersengih tawar. Lelaki itu tergelak kecil. Lucu melihat reaksi Dania ini, sudah pastilah terkejut, sekali nak beli borong 50 bungkus.

"Iya lah, saya serius. 50 bungkus! Kalau tak percaya, ini depositnya, Rm 50!" Kata lelaki itu. Dania tersenyum kambing. Hisyy, betullah dia nak 50 bungkus nasi lemak! Percaya..percaya....Percayalah!!!!

"Okey..okey...Saya bungkus sekarang. Lauk nak apa ya?"Soal Dania.

"Bubuh je segala lauk yang ada." Ujar lelaki itu lagi. Dania mengangguk tanda memahami. Dia mula menjalankan proses mentapaukan nasi lemak daun pisangnya. Kalau tak cukup, terpaksa lah aku guna plastik pula.
  'Ishh, mamat ni asyik renung muka aku je, arghh jangan dok perasanlah Dania. Dia tu tengok nasiyang kau bungkus ni! Buat kerja kau cepat!'

"Err, nak saya tolong awak ke?"Soal lelaki itu lagi. Dania tersentak, nak tolong? Eee, tak sesuai!!!

"Eh, tak payah! Tapi, awak kena tunggu sebab banyak juga yang saya kena bungkus ni. Kejap lagi pun, mesti pelanggan datang membeli. " Beritahu Dania.

"Takpa. Lama macam mana pun saya sanggup tunggu," kata lelaki itu. Hai, lain macam bunyinya? Tak boring ke dia? Dah tak ada kerja lain agaknya?

"Err, apa kata kalau awak pergi mana-mana dulu, dalam sejam ke awak datang balik, sebab saya rasa lambat juga nak siap ni? Sebab pelanggan setia saya pun boleh tahan juga ramainya. Awak ambil dulu sebungkus dua untuk isi perut. Kang pengsan pula awak menunggu nanti!" Kata Dania sambil tangannya membungkus nasi lemak. Cekap, pantas dan cermat.

"Takpe, saya tunggu. Kalau ada pelanggan lain yang nak cepat, awak kasi kat mereka dulu." Dania sekadar mengangguk. Dia bukan apa, cuma rasa tidak selesa kerana lelaki itu berdiri mengadapnya sambil memeluk tubuh tetapi matanya asyik merenung ke mukanya. 'Kalau aku perempuan gatal, boleh lah beb! Masalahnya aku cukup tak suka spesies lelaki yang suka usha-usha ni! Serba salah jadinya nak buat kerja.'

Dania menayang muka selamba dan tangannya semakin laju membungkus nasi lemak. Pelanggan mula mengerumuni gerai Dania, tidak menang tangan dibuatnya. Mujurlah sahabatnya Hayati, jiran sebelah rumah tiba-tiba baik hati ingin menolong Dania.
         ' Tapi, apa mimpi si Hayati ni? Selalunya, anak dara Pak Ali ni paling liat nak bangun pagi? Matahari dah menegak atas kepala barulah Hayati ni bangun dengan muka serabainya. Biasalah, anak orang senang, lain lah aku ni. Kalau kerja berlingkar dalam selimut alamatnya tak berasap dapur aku tu! Bau semacam je si Hayati ni, mesti tak mandi ni? Tapi muka berbedak dan bergincu, lepas tu asyik kontrol cun habis, tersenyum sengih sambil memandang lelaki yang masih setia menanti. Hai, kesian pula bila tengok muka dia. Asyik tersenyum je, langsung tak marah bila tempahannya lambat disiapkan. Ada juga manusia terlebih sabar macam gini dalam dunia.' Sesekali Dania mengerling pelanggan 'paling sabar', yang asyik merenung muka dia. 

Tepat jam 9.05 pagi, barulah Dania berjaya menyiapkan 50 bungkus nasi lemak yang telah di tempah oleh lelaki yang setia menunggu selama hampir satu jam tanpa jemu. Muka pun asyik tersenyum memanjang. Ada juga manusia macam ni dalam dunia. Penyabar tahap gaban. Kalau aku, dah lama aku bakar gerai ni!

"Err, semuanya RM100...Maaflah, awak. Lambat siapkan, biasalah pagi-pagi selalunya ramai yang datang membeli, semuanya nak cepat sebab mereka tu pergi menoreh lah, hantar anak sekolah lah!" Cerita Dania dengan sopan santun. Hayati yang sedari tadi melirik nakal lelaki ini terus menyampuk.

"Hmm, betul tu. Kami minta maaflah! Err, awak ni nama apa yea? Cantik kereta? Kalau tak salah, awak ni tuan punya tapak projek resort kat hujung kampung kan?"Soal Hayati dengan suara yang sengaja dimanjakan dan badan yang sengaja diliuk lentokkan. Biar menonjolkan bentuk tubuhnya yang seksi ini.

"Err, saya Khaliff. Hmm, saya saja datang melawat tapak projek tu. Kebetulan ke sini sebab, ramai yang puji nasi lemak cik Dania memang sedap. Jadi saya pun dah menjadi salah seorang pelanggan setianya sekarang." Beritahu lelaki yang bernama Khaliff sambil matanya menghala ke arah Dania yang sibuk mengemas gerai nasi lemaknya yang sudah habis jualan.
           Orang lain yang tanya dia, tapi menengoknya orang lain. Kuat betul tarikan magnet gadis ayu bernama Dania ini. Cantik, berwajah lembut dan cukup memikat hatinya biarpun hanya memakai t shirt yang tiada jenama dan track suit. Tudung pun di sarungkan ikut suka hatinya, dan kelihatan senget. Mungkin ketulusan yang ada diwajahnya membuat gadis ini begitu menarik.

Dania sesekali mengerling lelaki itu. ' Ishh, dapat nasi lemak blah lah cepat! Dah lah terpacak kat sini hampir sejam! Apa ke halnya yeop? Nak minta kerja jadi pembalut nasi lemak pula ke dengan aku? Sorry, jawatan kosong tak ada okey?' Desis Dania dalam hati.

"Err, Khaliff....boleh kita berkenalan? Saya Hayati!" Hayati menghulurkan tangannya membuatkan Khaliff tersentak dari khayalan cintanya.  Dia terus menyambut salaman tangan itu.

"Sure,why not...Err, Dania tak nak berkenalan dengan saya ke? Saya Khaliff..."Ucap lelaki itu setelah berusaha sedaya upaya menarik tangan yang dipegang kemas oleh gadis yang bernama Hayati itu.           Kemudian menghulurkan tangannya kepada Dania pula. Berharap agar Dania menerima salam perkenalannya ini. Berkerut dahi Dania dibuatnya. Salam bermakna harus bersentuhan dan berpegangan tangan. Aduhai, aku masih belum mahu mencemari kesucian tanganku ini, dengan sentuhan lelaki yang tidak berhak.Kurang ajarkah aku, kalau aku berterus terang?' fikir Dania.

"Err, maaflah. Saya tak boleh bersalaman dengan awak. Haram hukumnya,"tegur Dania bersahaja.              Hayati terlopong mendengarnya. 'Minah ni sombongnya, kalau aku salam tangan dia sampai ke petang pun aku sanggup! Alah, dosa sikit ja karang taubatlah masa tua! Ya Allah, manusia...manusia...itu pun kalau umur panjang. Mati bukan kenal muda atau pun tua. Bila Izrail datang memanggil, jasad terkubur diperbaringan. Seluruh tubuh akan menggigil....'

Khaliff terkedu mendengarnya. Perlahan-lahan dia menarik tangannya dan air mukanya sedikit berubah.

Dania terus berkata, "awak janganlah terasa hati, saya ni sebenarnya bukannya nak tunjuk alim. Saya pun bukannya bagus sangat. Tapi tak salah kalau kita saling ingat mengingati sesama kita."

"Err, tak apa. Maafkan saya. Saya faham, saya sebenarnya yang salah. Err, esok boleh tak kalau awak bungkuskan nasi lemak 100 bungkus? Ni saya bayar siap-siap. Saya belikan nasi ni untuk pekerja binaan saya. Mereka semua tu, memang suka makan nasi lemak awak ni. Pandai awak masak, jatuh cinta saya dibuatnya..." puji Khaliff dengan ikhlas. Bukan jatuh cinta pada nasi lemaknya, tapi juga pada orangnya. Dania terkesima mendengarnya. Bukan kerana sebutan 'jatuh cinta' itu tapi, pesanan nasi lemak 100 bungkus esok.

"Awak ni, biar betul. Nasi lemak 100 bungkus esok?"Soal Dania dengan mata yang terkebil-kebil.

"Emm, tapi saya datang pukul 10. Kasihan pula tengok awak tadi, mana nak siapkan tempahan saya, mana nak siapkan tempahan pelanggan tetap awak." Dania memanjat kesyukuran. Baguslah kalau Khaliff datang ambil tempahan pukul 10.00 pagi. Hanya Allah sahajalah yang tahu betapa kalutnya aku tadi.

"Err, kalau macam tu saya pergi dulu. Terima kasih," ucap lelaki itu.

"Sama-sama Khaliff! Datang tau esok, saya tunggu awak." Laung Hayati dengan gaya over acting gediknya. Khaliff hanya tersenyum sebagai balasan.

Dania menyambung kerjanya seperti biasa, namun sedikit pun tidak berpaling apabila lelaki itu yang menekan hon. Hanya Hayati sahaja yang melambai-lambai.

"Hensemnya!!!!" Puji Hayati dengan penuh dramatik. Dania tidak pedulikan kata-kata itu. Biarlah si Hayati ni merapu sorang-sorang dia.

"Nah, upah kau sebab tolong aku...." Dania menghulurkan sedikit duit untuk Hayati.

"Tak payah. Aku dah banyak duit. Aku datang tolong kau pun sebab Khaliff tu. Agak-agak, dia tu suka aku tak? Berkati aku letak bedak ni!  Esok, aku datang lagi tau, tolong kau. Tak sabar nak jumpa Khaliff tu! Dia tu bagaikan prince charming aku tau! Aku akan pastikan dia jatuh cinta dengan aku. Aku sanggup tau berkorban masa tidur aku demi untuk dia? Sekarang ni nak balik sambung tidur balik. Huargghhh......" Hayati menguap luas tanpa menutup mulut. Dania bagaikan terpukau dek bau itu. Mak oi bau, Allah sahaja yang tahu betapa busuknya. Inilah yang dikatakan cantik pada luaran semata-mata agaknya? Sabar jelah wahai hidung...

2 comments:

Farra DeLee said...

haha, kelakar la Hayati....tak mandi semata-mata nk jumpa Khaliff...memang lawak!

norihan mohd yusof said...

hehe...khallif lain yg nk di usha tp lain plak yg tersangkut...tk pe dania yg penting nasi lemak laris....